top of page

LEVERANSVILLKOR

Gratis hemleverans i Sverige

Samtliga produkter skickas med kostnadsfri leverans i Sverige, men vi skickar även till de flesta andra destinationer över hela världen. Stora originalverk skickas med kostnadsfri hemleverans direkt till din dörr.
 

Alla produkter packas med omsorg och väl skyddat, för att minimera risken för skador vid frakt. Stora originalverk skickas i trälådor för att minimera risken för skador. Leveranserna är även försäkrade. Teckningar och konsttryck på papper skickas ihoprullade i rör för säker leverans.

 

Skulle din produkt mot förmodan vara skadad vid leverans, var noga med att fotografera hur paketet ser ut när du mottar det. Om paketet är skadat är det fraktbolaget som ska ersätta eventuell skada på produkten. Kontakta oss på info@palmgrendesign.se vid eventuella frågor.
 

Leveranstid

Leveranstiden kan variera beroende på storlek på beställd vara. Vi strävar efter att hantera och skicka alla beställningar inom 5-7 arbetsdagar. Vissa produkter (t.ex. stora konstverk såsom uppspänd canvas i storlekar större än 100x100 cm) behöver fraktas med specifika villkor och kan därmed ta längre tid. Du informeras när produkten skickas.

Om leveransen gäller en specialbeställd produkt, exempelvis konst beställd efter dina egna önskemål, varierar tiden det tar att producera produkten. Du som kund kommer att bli informerad om estimerad leveranstid vid en sådan beställning, dessutom får du uppdateringar under projektets gång.
 

Stora försändelser inom Sverige skickas med hemleverans via DHL och små försändelser (såsom prints) skickas med Postnord. Leveransen tar i de flesta fall endast ett par dagar, men kan ta upp till 14 dagar i Sverige. När leveransen är framme kommer du att få ett mail eller sms om bokning av tid för hemleverans, eller när produkten finns att hämta hos ditt ombud.
 

Spårning

Vi tillhandahåller en spårningslänk så snart konstverket har skickats. Om en spårningslänk inte är tillgänglig kommer vi att göra vårt bästa för att hålla dig uppdaterad om leveransstatus. Du kan alltid kontakta oss för att fråga om status för din leverans. Alla konstverk skickas från Sverige och inkluderar EU-moms där det är applicerbart.
 

Tullar och skatter

Elin Palmgren Design debiterar dig inte för importtullar eller tillämpliga skatter utanför EU; i stället kommer ditt fraktbolag att vidarebefordra fakturan för dessa avgifter till dig separat. Sådana avgifter är mottagarens ansvar och varierar från land till land. Detta kan också påverka leveranstiden, vilket ligger utanför vår kontroll. Tullar och skatter kan inte återkrävas om ett verk returneras till oss.

RETURPOLICY

Returer

Vi har 14 dagars returrätt för onlineköp, vilket innebär att du har 14 dagar på dig att begära retur efter att du mottagit din vara. För att vara berättigad till retur måste din vara vara i samma skick som du fick den, oanvänd eller oöppnad. Du behöver också kvittot som följde med i din leverans.

 

Notera att specialbeställda varor, till exempel tavlor målade utifrån dina önskemål eller numrerade prints i limiterad upplaga (som signeras vid köp) är undantagna returrätten. Detsamma gäller för presentkort.

 

Skador och problem
Vänligen kontrollera din beställning vid mottagandet och kontakta oss omedelbart om varan är defekt, skadad eller om du får fel vara, så att vi kan utvärdera problemet och rätta till det. Glöm inte att fotografera skadan och att fotografera paketet innan du öppnat det!

 

Hur du returnerar ett konstverk

OBS! Ingen retur ska skickas tillbaka innan godkännandet från Elin Palmgren Design. Konst måste hanteras med försiktighet, så returfrakt av konstverk får ENDAST ordnas av oss för att säkerställa säker transport.

 

För att initiera en retur, vänligen maila till info@palmgrendesign.se och:
- Använd ämnesraden "Returförfrågan",
- Se beställningsnumret och namnet på konstverket i din orderbekräftelse.
- Inkludera orderbekräftelse/kvittot på köpbevis som du fick vid köptillfället.

När du har begärt returen kommer vi att kontakta dig för att påbörja processen för att få en offert för returfrakt åt dig. När du har mottagit offerten för returfrakt har du möjlighet att bestämma om du vill fortsätta med returprocessen. Om du bestämmer dig för att fortsätta med returen måste du svara inom fem (5) arbetsdagar, och kostnaden för försäkrad returfrakt kommer att dras av från det totala beloppet som returneras till din ursprungliga betalningsmetod. Om du accepterar fraktofferten kommer vi att förse dig med instruktioner och support under hela returprocessen.

Återbetalning

Vi kommer att meddela dig när vi har tagit emot din retur och meddelar dig om eventuell återbetalning. Återbetalningen sker därefter med din ursprungliga betalningsmetod inom 10 arbetsdagar. Kom ihåg att det kan ta lite tid för din bank eller kreditkortsföretag att behandla och bokföra återbetalningen också.

Om det har gått mer än 15 arbetsdagar sedan vi godkände din retur, vänligen kontakta oss på info@palmgrendesign.se. Om eventuella skador uppkommit under returfrakten, kan dessa komma att dras av från det totala återbetalda beloppet, upp till 100 % om verket inte längre kan säljas.

 

Observera att eventuella importtullar och mervärdesskatter (moms) inte kan återbetalas om du returnerar ett konstverk från länder utanför EU.

Contact
bottom of page