top of page

LEVERANSVILLKOR

Fraktkostnad och hantering

Samtliga produkter skickas fraktfritt i Sverige. Vi skickar dock till de flesta destinationer över hela världen. Om det skulle finnas några problem med frakt till din plats kommer vi att kontakta dig innan din beställning skickas. 

Vi strävar efter att hantera och skicka alla beställningar inom 5-7 arbetsdagar.
 

Frakt hanteras av tredje part och ansvaret de tar kan variera. Elin Palmgren Design kan inte garantera att leveranshanteringen inte skadar den beställda artikeln men vidtar förebyggande åtgärder för att minimera risken vid frakt. Skulle din produkt vara skadad vid leverans ska det finnas foto på hur paketet såg ut när du mottog det. Om paketet är skadat är det fraktbolaget som ska ersätta eventuell skada på produkten.
 

Leveranstid

Leveranstiden kan variera beroende på storlek på beställd vara. Vissa produkter (t.ex. stora konstverk såsom uppspänd canvas i storlekar större än 100x100 cm) behöver fraktas med specifika villkor och kan därmed ta längre tid. 
 

Om leveransen gäller en specialbeställd produkt, exempelvis konst beställd efter dina egna önskemål, varierar tiden det tar att producera produkten. Du som kund kommer att bli informerad om estimerad leveranstid vid en sådan beställning.
 

Stora försändelser inom Sverige skickas med Bring och små försändelser (såsom prints) skickas med Postnord. Leveransen kan upp till 14 dagar i Sverige, men går ofta snabbare än så. När leveransen är framme kommer du att få ett mail eller sms om att den finns att hämta hos ditt ombud.
 

Spårning

Vi tillhandahåller en spårningslänk så snart konstverket har skickats. Om en spårningslänk inte är tillgänglig kommer vi att göra vårt bästa för att hålla dig uppdaterad om leveransstatus. Du kan alltid kontakta oss för att fråga om status för din leverans. Alla konstverk skickas från Sverige och inkluderar EU-moms.
 

Tullar och skatter

Elin Palmgren Design debiterar dig inte för importtullar eller tillämpliga skatter utanför EU; i stället kommer ditt fraktbolag att vidarebefordra fakturan för dessa avgifter till dig separat. Sådana avgifter är mottagarens ansvar och varierar från land till land. Detta kan också påverka leveranstiden, vilket ligger utanför vår kontroll. Tullar och skatter kan inte återkrävas om ett verk returneras till oss.

RETURPOLICY

Returer

Vi har 14 dagars returrätt för onlineköp, vilket innebär att du har 14 dagar på dig att begära retur efter att du mottagit din vara. För att vara berättigad till retur måste din vara vara i samma skick som du fick den, oanvänd eller oöppnad. Du behöver också kvittot som följde med i din leverans. Notera att specialbeställda varor, till exempel tavlor målade utifrån dina önskemål eller signerade och numrerade prints i limiterad upplaga, är undantagna returrätten. Detsamma gäller för reavaror och presentkort.

 

Skador och problem
Vänligen kontrollera din beställning vid mottagandet och kontakta oss omedelbart om varan är defekt, skadad eller om du får fel vara, så att vi kan utvärdera problemet och rätta till det. Glöm inte att fotografera skadan och att fotografera paketet innan du öppnat det!

 

Byten
Ingen bytesrätt gäller på originalverk. Eftersom samtliga konstverk är handgjorda finns heller ingen möjlighet att byta en vara till en likadan eftersom varje målning är unik. Vi byter endast ut varor om de är defekta eller skadade och då bedöms möjligheten att byta ut en vara från fall till fall, se avsnittet "Skador och problem". 

 

Hur du returnerar ett konstverk

OBS! Ingen retur skall skickas tillbaka innan godkännandet från Elin Palmgren Design.
För att initiera en retur, vänligen maila till info@palmgrendesign.se och:
- Använd ämnesraden "Returförfrågan",
- Se beställningsnumret och namnet på konstverket i din orderbekräftelse.
- Inkludera kvittot på köpbevis som du fick vid köptillfället.

​

När du har begärt returen kommer vi att kontakta dig för att påbörja processen för att få en offert för returfrakt åt dig. Konst måste hanteras med försiktighet, så returfrakt av konstverk får endast ordnas av oss för att säkerställa säker transport. Avgifterna för returfrakt kan skilja sig från de avgifter som ursprungligen betalades för att frakta verket.

När du har mottagit offerten för returfrakt har du möjlighet att bestämma om du vill fortsätta med returprocessen. Om du bestämmer dig för att fortsätta måste du svara inom två (2) arbetsdagar, och kostnaden för försäkrad returfrakt kommer att dras av från det totala beloppet som returneras till din ursprungliga betalningsmetod. Observera att kostnaden för att frakta konstverket till dig inte är återbetalningsbar. Om du accepterar fraktofferten kommer vi att förse dig med instruktioner och support under hela returprocessen.

​

Vi kommer att meddela dig när vi har tagit emot och inspekterat din retur och meddelar dig om återbetalningen godkändes eller inte. Om den godkänns, återbetalas du automatiskt med din ursprungliga betalningsmetod inom 10 arbetsdagar. Kom ihåg att det kan ta lite tid för din bank eller kreditkortsföretag att behandla och bokföra återbetalningen också.

​

Om det har gått mer än 15 arbetsdagar sedan vi godkände din retur, vänligen kontakta oss på info@palmgrendesign.se. Värdet av eventuella skador som bedöms när verket levereras tillbaka till galleriet kommer också att dras av från det totala återbetalda beloppet, upp till 100 % om verket inte längre kan säljas.

 

Observera att eventuella importtullar och mervärdesskatter (moms) inte kan återbetalas om du returnerar ett konstverk från länder utanför EU.

Contact
bottom of page